För snart nio år sedan, på juldagen 2014, brann Dawa-moskén i Nyfors ner. I samband med branden uttryckte många människor sin sorg på sociala medier och dagen efter anordnades en kärleksmanifestation på platsen.
I måndags under lunchtid brandhärjades moskén i Årby. När röken lättat hade stora delar av byggnaden förstörts av lågorna, men bönesalen tycks ha räddats undan elden. Skadornas omfattning är ännu okända och en förundersökning om grov mordbrand pågår. Nyheten om branden spreds snabbt i lokala grupper på sociala medier. Precis som vid förra moskébranden var det personer som uttryckte sin sorg. Men kommentarsfälten dominerades av hånfulla kommentarer som ”Det måste vara den största koranbränningen i Sveriges historia”, "Någon var sugen på S`mores ser jag" och "Allt började med att de grillade korv". Utöver det återfinns även flera uttalanden som insinuerar att de startat branden själva.
Efter en utredning av brandförloppet i Nyfors 2014 framgick att branden inte var anlagd utan ska ha utbrutit av andra faktorer. Bland annat cirkulerade det en uppgift om att branden ska ha startat i en fritös, men orsaken bakom branden är än i dag inte fastställd.
På sociala medier är det dock flera personer som refererar till branden 2014 genom att exempelvis posta en bild på en fritös i kommentarfälten eller skriva ”Det är väl fritösen igen”.
När det under torsdagen blev klart att Eskilstuna kommun upplåter Skjulstahallen för fredagsbön, rasslade kommentarerna på sociala medier in igen. Flera uttryckte sin sympati och glädje över att kommunen ordnat en ny lokal till församlingen – men precis som vid branden dominerades flödet av personer som skriver att "Islam borde förbjudas" och att "muslimerna kan be hemma i stället för att ta upp plats i barnens idrottshall".
Magnus Svensson är doktorand i didaktik, universitetsadjunkt i svenska och undervisar inom retorik vid Mälardalens Universitet. Han berättar att han har svårt att uttala sig om de specifika kommentarerna men säger att det under den senaste tiden skett en generell förskjutning i tonläget kopplat till frågor om mångkultur och islam. För att beskriva det använder han sig av "doxa"– ett gammalt grekiskt begrepp som används inom retoriken för att diskutera sådant som alla tar för givet, det som är vedertagna sanningar, om vad som är rätt och fel eller okej att säga.
– Under de senaste tio åren har det skett en förflyttning av "doxa" när det gäller synen på mångkultur och migration, framför allt har tonen hårdnat kring dessa frågor, säger han.
Han menar att man kan se förskjutningen i hur exempelvis politiker uttrycker sig i frågorna i dag jämfört med tidigare. Han tar exempelvis upp Sverigedemokraternas post på plattformen X om tvångsutvisningarna till Irak där de skämtsamt skrev "Hejdå Hassan!" och Ebba Buschs uttalande om att polisen borde skjuta skarpt vid upploppen kring koranbränningarna under våren 2022.
– Eller hur Sverigedemokraternas Richard Jomshof pratat kring muslimer och islamism som avskyvärt. Det hade varit helt otänkbart i rikspolitiken och det allmänna samtalet för tio eller femton år sedan men i dag får det inga större konsekvenser för Jomshof än att vissa blir upprörda.
Enligt Svensson började man se en förändring av"doxa" – eller vad som ses som vedertaget och acceptabelt – i och med Sverigedemokraternas intåg i riksdagen och i samband med förändringen av politiken i exempelvis Ungern och Polen.
– Och när Trump blev president.
Eftersom makthavarna i dag väljer att uttrycka sig på ett annat sätt nu än tidigare är det också lättare för allmänheten att yttra sig på ett annat sätt än förut.
– Det är inte konstigt att människor känner att det är okej att vräka ur sig nedsättande saker när det får passera bland våra främsta politiker, säger Svensson.
När tidningen är på plats under fredagens bön i den tillfälliga lokalen berättar Mohamed Ibrahim, som är kommunikationsansvarig på Sörmlands al-hidaya kulturcenter och representerar församlingen i Årby, att de är tacksamma för allt stöd de fått från Eskilstuna kommun och den Frivilliga resursgruppen som är på plats för att hjälpa till med det praktiska.
– Det har redan brunnit tidigare i en moské här i Eskilstuna, som vi inte vet hur den startade och inte fått ett riktigt avslut på. Det gör att det blir ett trauma som väcks, säger han.
Han berättar att han inte riktigt har följt vad som skrivs på sociala medier efter den här branden.
– Om man kollar på samhället i dag är det hårdare, men jag är inte så insatt i sociala medier. Och det kanske är lika bra, säger Mohamed Ibrahim.