Som tidigare rapporterats ska Eskilstunas kommunala grundskolor bantas med 72 tillsvidaretjänster under nästa läsår och varsel har lagts. Utöver det väntas ett stort antal visstidsanställningar försvinna.
Några skolor drabbas mer än andra.
– Om vi tittar på skolornas förändring från innevarande läsår till nästa så har hälften av dem sju till tio tjänster som inte kommer att finnas kvar, konstaterar Cecilia Rahbek Nöhr, ordförande för Sveriges lärare i Eskilstuna.
På Pedagogiskt centrum, som är en samlad central funktion för elever i behov av särskilt stöd, är tolv tillsvidaretjänster i omställning. Fem av dessa är lärartjänster, enligt fackens sammanställning.
På centrumnära Slottsskolan, med klasser upp till årskurs sex, är åtta tjänster varav två lärartjänster övertaliga.
På Skogstorpsskolan där det går elever från förskoleklass till årskurs nio, beräknas sju tjänster, varav tre lärare, försvinna.
Även de mindre landsbygdsskolorna pekas ut som extra sårbara. På exempelvis Hållsta skola är fyra tjänster i omställning.
– På landsortsskolorna är det inte så många tjänster till antalet som berörs, men i procent blir det många, säger Cecilia Rahbek Nöhr.
Årbyskolan sticker kanske ut mest när det kommer till att krympa personalstyrkan. Här är 18 tillsvidaretjänster övertaliga av skolans cirka 125 anställda. Framför allt är det elevassistenter som får gå men även flera lärare.
– Det är tråkigt och olyckligt att man inte satsar på en skola i ett utsatt område, säger Elin Härnby, Årbyskolans rektor som vittnar om stor oro hos personalen, inte minst bland den personal som blir kvar.
Årbyskolan har tappat en hel del elever senaste tiden. Enligt rektorn beror det huvudsakligen på att många barnfamiljer flyttar från Årby. Under förra läsåret hade skolan 739 elever. Just nu är siffran nere på 682 och inför höstterminen ser elevantalet ut att landa på 647.
Färre elever betyder minskade intäkter i form av skolpeng. Samtidigt ligger ett sparkrav på skolan.
Elin Härnby kan säga redan nu att hon trots neddragningar ändå inte kommer kunna hålla budget.
– Eftersom vi har färre elever kan jag förstå att vi får en minskad ekonomisk ram. Att vi tappar lärartjänster är därför inte så konstigt. Men vi har fortfarande många elever som är i behov av stöd så vi behöver alla resurser vi kan få, säger hon.
Framtiden?
– Det kommer bli jättetufft, men vi har en fantastisk personal och kommer att göra allt vi kan för att det ska bli så bra som möjligt.