Nej till sänkt hastighet – och övergångsställe: "Falsk trygghet"

Någon ljusning kring den omstridda trafiksituationen utanför skolan är inte att vänta i nuläget trots år av önskemål. Barnen hänvisas fortfarande till tunnlarna under Fröslundavägen.

Fröslundavägen utanför Lagersbergsskolan är tämligen hårt trafikerad. Här saknas övergångsställen direkt över till skolan och eleverna hänvisas i stället till tunnlar under vägen en bit från skolan.

Fröslundavägen utanför Lagersbergsskolan är tämligen hårt trafikerad. Här saknas övergångsställen direkt över till skolan och eleverna hänvisas i stället till tunnlar under vägen en bit från skolan.

Foto: Hanna Oscarsson

Eskilstuna2024-05-21 14:23

Vid flera tillfällen har trafiksituationen på Fröslundavägen utanför Lagersbergsskolan i Eskilstuna varit uppe för diskussion. Såväl föräldrar som elever och lärare har under lång tid larmat om det besvärliga läget längs barnens skolväg.

– Det är otäckt med trafiken så nära, berättade Lagersbergsskolans personal för tidningen i slutet av förra året.

undefined
Marja-Lena Cederqvist arbetar på Lagersbergsskolan i Eskilstuna sedan många år tillbaka. Hon och resten av personalen har lyft trafikfrågan flera gånger utan att ha fått gehör. Så har även flera vårdnadshavare.
undefined
Lagersbergsskolan i Eskilstuna.

Bland annat riktas kritik mot att det är tillåtet att köra 50 kilometer i timmen på den hårt trafikerade vägen i stället för 30, vilket är brukligt utanför skolor. Skolpersonalen tycker också att det är problematiskt att elever hänvisas till tunnlar under gatan för att ta sig till och från skolan eftersom det saknas övergångsställen. Detta då tunnlarna stundom undviks då de kan upplevas som lite mörka och det går snabbare att gena över körbanan.

När Eskilstuna-Kuriren tar en tur i området sneddar mycket riktigt ett antal personer rakt över vägen. En grupp skolbarn intygar dock att de alltid tar tunneln.

Enligt Linus Andersson, trafikplanerare på Eskilstuna kommun, är det emellertid inte aktuellt med vare sig sänkt hastighet eller övergångsställen utanför skolan.

– Det säkra alternativet är att använda någon av tunnlarna. I många fall ger övergångsställen en så kallad falsk trygghet med ökad olycksrisk mellan fotgängare och bilister om inte den fysiska utformningen är sådan att den skapar låga hastigheter på motorfordon, säger han.

undefined
"Redan vid byggnationen av området så har man valt att anlägga tunnlar för fotgängare och cyklister och de är fortfarande de mest trafiksäkra alternativen som vi fortsätter hänvisa till", säger Linus Andersson, trafikplanerare på Eskilstuna kommun.
undefined
Tunnlarna under Fröslundavägen ligger en bra bit från Lagersbergsskolan.

– Något som ibland lyfts är att just vid skolor kan övergångsställen vara bra för att på ett pedagogiskt sätt visa var det är lämpligt för barnen att korsa gatan. I detta fall är detta inte applicerbart på Fröslundavägen då det helt enkelt inte är lämpligt att uppmana någon att korsa gatan där.

För att sänka hastigheten krävs enligt Linus Andersson att hela gatan görs om därför att bilister sannolikt ändå skulle köra för fort om den ser ut som i dag.

– Tittar vi på Fröslundavägen så är den byggd på ett sätt som ger intrycket av att vara en genomfartsled med bred körbana. Att endast ändra hastigheten på en sådan väg utan någon större ombyggnation vet vi sen tidigare leder till att hastighetsefterlevnaden skulle bli låg.

undefined
Det finns inget övergångsställe på Fröslundavägen som leder direkt till Lagersbergsskolan. "En vanlig uppfattning hos trafikanter är att övergångsställen ökar säkerheten, men det är inte det forskning och olycksstatistik visar", säger Linus Andersson, trafikplanerare på Eskilstuna kommun.
undefined
"Övergångsställen är primärt en åtgärd för att öka fotgängares framkomlighet där behov av att korsa en gata finns. Övergångsställen är dock inte en trafiksäkerhetshöjande åtgärd utan snarare tvärtom", säger Linus Andersson, trafikplanerare på Eskilstuna kommun.

Lagersberg finns med i kommunens utvecklingsplan för så kallad stadsläkning. Planen syftar bland annat till att bygga bort otrygghet och Fröslundavägens utformning kan komma att ingå som en del i projektet. Något konkret förslag på vad som ska göras finns ännu inte och en eventuell omgörning kan ligga så långt som 10-20 år framåt i tiden.

– Att göra ombyggnation i detta skede skulle kunna innebära en risk för att vi behöver bygga om samma plats i framtiden. Vi behöver därför invänta de planer som finns för området i övrigt, säger Linus Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!