Lärarnas ilska: "Sågar en vid fotknölarna"

Beskedet att högstadiet läggs ner på Årbyskolan har mötts av bestörtning från både elever och lärare. "Jag förstår inte hur processen kan ske såhär i skymundan", säger läraren Marcus Moore.

Richard Tholin och Marcus Moore, båda lärare på Årbyskolan, mottog beskedet vid 16-tiden under tisdagen.

Richard Tholin och Marcus Moore, båda lärare på Årbyskolan, mottog beskedet vid 16-tiden under tisdagen.

Foto: Lukas Abrahamsson/Montage

Eskilstuna2024-05-29 18:01

Vid 16-tiden på tisdagen nåddes Årbyskolans lärare av beskedet att kommunen planerar att lägga ner högstadiet på skolan efter vårterminen nästa år.

– Första reaktionen var nog ilska, sen följt av frustration och en uppgivenhet. Det känns som man kommer in och sågar en vid fotknölarna, säger Marcus Moore, lärare på skolan sedan två år tillbaka.

Han förklarar att han hade hoppats på mer transparens från kommunen innan beslutet fattades.

– I ett demokratiskt samhälle som vi har känns det som att det här beslutet har tagits utan att hålla någon form av dialog. Jag förstår inte hur processen kan ske så här i skymundan.

Tycker du att det är ett rimligt beslut?

– Nej, det tycker jag inte. Jag tänker framförallt på eleverna. Arbetssättet vi har här är till för eleverna. Trygghet, delaktighet och lärande är några ledord vi har och det är det vi jobbar för här, säger han.

Richard Tholin har jobbat som lärare på skolan i tio år. Han lyfter fram Årbyskolans betydelse för stadsdelen som en viktig faktor.

– Det är i allra högsta grad orimligt eftersom det försvinner mer och mer från Årby, säger han.

undefined
Richard Tholin lyfter fram Årbyskolans betydelse för stadsdelen som en viktig faktor.

Årbyskolan är även den skola som drabbas hårdast av varslet i grundskolan. Totalt ska 72 tillsvidaretjänster inom den kommunala grundskolan bort av besparingsskäl redan till hösten. Av dem är det 18 tjänster som försvinner från Årbyskolan, framför allt elevassistenter men även flera lärare.

Både Richard och Marcus förutspår ett tufft nästa läsår.

– I dagsläget så ser jag mest ett kaos, och jag kan inte se framåt hur vi ska få ordning på en fungerande verksamhet utefter de premisserna, säger Richard.

Marcus tillägger:

– Jag har svårt att se motivet bakom det. Jag har sexor nu så mina elever är blivande sjuor, och där har vi lagt ner jättemycket arbete på att fixa nya klasser och göra det så bra som möjligt för dem. De som går i sjuan nu, är då tanken att de ska gå i åttan här och sedan byta skola till nian? Då tänker jag genast att det inte är optimalt att byta inför årskurs nio när de ska ha slutbetyg inför gymnasiet.

undefined
"Jag har svårt att se motivet bakom det", säger Marcus Moore.

Hur ser arbetsbördan för er lärare ut i dag?

– Det är precis så vi klarar det, med det elevantalet vi har och de behov eleverna har. Börjar man tulla på det så kommer det bara bli sämre. Det var längesen vi fick positiva nyheter och positiva satsningar på skolan. Det är det vi behöver, men just känner jag bara en tomhet, säger Richard.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!