Trafikverket: "Alla är positiva till ombyggd korsning"

Nu ges allmänheten möjlighet att tycka till om förändringen av rondellen i Årby. Men projektledaren tror inte att Trafikverket kommer att bli översköljda av kommentarer. "Vi förväntar oss inte några synpunkter som stjälper projektet", säger Linda Nilsson.

Idunplan är hårt trafikerad. För att lätta på köerna i rusningstrafik planeras en separat högersvängfil för trafik som kommer från Carlavägen och ska mot E20/Skiftinge. Linda Nilsson är projektledare på Trafikverket.

Idunplan är hårt trafikerad. För att lätta på köerna i rusningstrafik planeras en separat högersvängfil för trafik som kommer från Carlavägen och ska mot E20/Skiftinge. Linda Nilsson är projektledare på Trafikverket.

Foto: Joakim Serrander/Privat

Eskilstuna2024-01-15 06:59

För att förbättra både framkomligheten för bilister och säkerheten för oskyddade trafikanter, planerar Trafikverket att modifiera cirkulationsplatsen vid Idunplan i Årby. Det handlar om "lilla Årbyrondellen", där Västergatan, Mälarvägen, Torshällavägen och Carlavägen går ihop. Korsningen är hårt trafikerad, både av personbilar, kollektivtrafik och utryckningsfordon.

undefined
Den här illustrationskartan från samrådshandlingen visar hur det nya högersvängfältet ska placeras. Det mörkgrå är vägyta och det orange är refug.

Planen är att bygga ett separat högersvängfält för trafikanter som kommer från Carlavägen och ska svänga mot E20. Det betyder att dessa trafikanter aldrig behöver köra in i cirkulationen. För att göra plats för det nya körfältet kommer den befintliga gång- och cykelbanan att flyttas längre ut från vägen. Gång- och cykeltrafikanter som ska korsa vägen kommer att behöva passera ytterligare ett körfält, därför kommer det befintliga övergångsstället att "hastighetssäkras". Det innebär att man bygger en upphöjd refug mellan körfälten som ska ge en säkrare passage.

Bortsett från att några nyplanterade träd behöver tas bort, bedöms inte projektet inkräkta nämnvärt på miljön.

undefined
Raden med träd som syns till vänster om cirkulationsplatsen kommer sannolikt att behöva tas bort när det nya körfältet byggs.

Förändringen är en del av ett större projekt där flera åtgärder ska göras längs väg 53 genom Eskilstuna för att öka framkomligheten och trafiksäkerheten.

Projektet är nu inne i ett av sina samrådsskeden. Det innebär att bland annat allmänheten har möjlighet att lämna synpunkter på planerna. Projekthandlingarna finns på Trafikverkets hemsida, men också på Värjan på Alva Myrdals gata och på Trafikverket på Kungsgatan.

Men någon folkstorm kring projektet väntar sig inte Linda Nilsson, som är projektledare på Trafikverket.

– Vi har vid tidigare samråd fått in ett fåtal synpunkter och alla har varit positiva, både folk och myndigheter. Man tycker att åtgärden behövs på grund av kapacitetsbristen och de långa köerna. Det är en liten åtgärd som kommer att göra mycket nytta. Vi förväntar oss inte några synpunkter som kommer att stjälpa projektet.

Planen är att ombyggnationen startar sommaren 2025 och är klar samma år.

– Målet är att påverka trafiken så lite som möjligt under byggtiden. Det kommer ju att vara en byggarbetsplats vilket betyder att man måste köra försiktigt, men vi räknar inte med några större omledningar av trafiken dagtid, säger Linda Nilsson.

Karta: Idunplan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!