Projektet på Tullgatan blir nästa års största vägarbete och kommer att ge gatan en helt ny utformning mellan Hamngatan och Nygatan. Cyklisternas behov ska stå i fokus när båda sidorna av körbanan förses med rejäla gång- och cykelbanor. Mellan dessa och körbanan planteras träd för att skapa ett grönare och trivsammare gaturum.
Men den allra största förändringen sker i korsningen Tullgatan – Kungsgatan. Där ska trafikljusen ersättas av en cirkulationsplats.
– Det är en av de mest trafikerade korsningarna i stan. En cirkulationsplats kommer att minska köerna som i dag blir vid signalanläggningen, säger Anders Enesved, chef för projektenheten på stadsbyggnadsförvaltningen.
Under det årslånga arbetet kommer trafiken längs den vältrafikerade gatan att påverkas, men exakt hur är inte klart än.
– Det bästa vore om vi kunde stänga av hela gatan, det skulle göra att vi tjänade tid och fick bättre arbetsmiljö. Det är intressen som måste vägas mot varandra.
Projektet delfinansieras av Trafikverket, som beviljat Eskilstuna nio miljoner i stadsmiljöavtal för att förbättra trafiksituationen för gång- och cykeltrafikanter samt kollektivt resande på Tullgatan.
Arbetet skulle egentligen ha dragit igång redan i år men av flera skäl har det inte blivit så. En orsak är att ett arbete på Hamngatan mellan universitetet och kurvan vid Rothoffsparken blivit försenat.
– Där ska vi bygga gång- och cykelbanor på båda sidor men det har försenats på grund av att vi fick en överprövning under anbudsskedet av Universitetsplatsen som tog sex, sju månader. Hamngatans utformning ska sedan gå igen på Tullgatan.
En annan orsak är att kommunen missbedömt hur lång tid arbetet med bostadsbygget i kvarteret Valsverket längs Tullgatan skulle ta.
– Vi får skylla oss själva lite. Vi gjorde bedömningen att de skulle vara klara, men det var de inte och vi kan inte påbörja så länge de tar mark i anspråk.
Nu kommer arbetet i stället att dra igång efter sommaren 2023. Under våren ska entreprenaden upphandlas. Arbetet beräknas ta drygt ett år och vara klart hösten 2024.
Förseningen riskerar att projektet fördyras.
– Priserna går ju upp hela tiden så det är klart att det påverkar byggentreprenaden också.