2018 började hyrbara elsparkcyklar dyka upp i de svenska storstäderna, till mångas glädje och andras förtret.
I Eskilstuna var Swift först ut i maj 2021. Sedan dess har flera företag etablerat sig varav några, bland annat Swift, också hunnit försvinna.
I dag finns fyra aktörer i stan: Tier, Voi, Qick och nykomlingen Ryde. Tillsammans har de runt 1 500 fordon, enligt företagens egna appar. Dessutom har många privatpersoner egna elsparkcyklar.
Hur antalet förändrats över tid är oklart; varken kommunen eller polisen vet hur många elsparkcyklar som finns eller har funnits för uthyrning.
Sedan de första elsparkcyklarna dök upp i Sverige har olyckorna med fordonen ökat år för år. Men nu rapporteras ett trendbrott – för första gången har olyckorna blivit färre. Det visar preliminära siffror från Transportstyrelsen som försäkringsbolaget Dina försäkringar har analyserat.
Totalt rapporterades 3 156 olyckor med elsparkcyklar under 2023. Det är 258 färre än året innan och innebär en minskning med 7,6 procent. I Eskilstuna är förändringen betydligt större.
Förra året rapporterades 62 olyckor här, vilket var nästan hälften så många som året innan då 114 olyckor rapporterades.
Exakt vad minskningen beror på är inte klarlagt. Men att det blivit säkrare att köra elsparkcykel är inte självklart, menar Victor Öberg, expert på fordonsförsäkringar hos Dina Försäkringar:
– Minskningen kan delvis hänföras till införandet av tydligare trafikregler. För två år sedan blev det till exempel förbjudet att parkera och köra på gångbanor. Men det finns också signaler på att användningen av elsparkcyklar har minskat, så det är svårt att dra slutsatser om det faktiskt har blivit säkrare att åka elsparkcykel.
Även om olyckorna blivit betydligt färre i Eskilstuna, är de många i förhållande till folkmängden jämfört med större städer. Uppsala har nästan fyra gånger så många invånare som Eskilstuna, men lika många olyckor 2023. Stockholm har drygt nio gånger så många invånare, men bara 4,5 gånger så många olyckor.
Förra veckan inträffade två olyckor med elsparkcyklar samma dag, en på Sundbyvägen och en i Nyfors. I båda fallen blev en kvinna påkörd av en bilist som nu misstänks för brott. Elsparkcyklister är oskyddade trafikanter och en kollision med bil riskerar att bli allvarlig.
– Men de flesta olyckor sker centralt där hastigheterna är låga, säger Sofie Eklund, förundersökningsledare på Polisens trafikenhet i Eskilstuna.