Yvonne Ryding om succévändningen

Joy har gjort en lyckad comeback efter konkursen 2020. "Jag tycker att det är jätteroligt därför att jag brinner för den mogna kvinnans klädval och livsstil", säger Yvonne Ryding som är ambassadör för modeföretaget.

Joys ambassadör Yvonne Ryding och företagets ledningsgrupp kan glädja sig åt att antalet kunder ökar varje månad.

Joys ambassadör Yvonne Ryding och företagets ledningsgrupp kan glädja sig åt att antalet kunder ökar varje månad.

Foto: Emelie Otterbeck

Eskilstuna2024-05-26 20:47

Nyheten i korthet

  • Joy, med Yvonne Ryding som ambassadör och delägare, har gjort en framgångsrik comeback efter konkursen 2020 och ser en ökad kundbas varje månad.
  • Joy, som gick i konkurs på grund av pandemin, har fått nytt liv genom en digital omstart, men har också öppnat en shop-in-shop i Eskilstuna och en fysisk butik i Sundbyberg i Stockholm.
  • Företaget riktar sig till mogna kvinnor. Yvonne Ryding påpekar att denna grupp är "modig och glad och nyfiken och vill bli inspirerad och älskar mode".

I år är det 40 år sedan Yvonne Ryding utsågs till Miss Universum. 

Och något som kan sätta lite extra guldkant på jubileet är att modeföretaget Joy, som hon är modell och ambassadör för, har gjort en lyckad comeback efter konkursen 2020. 

Antalet kunder ökar för varje månad och företaget är på god väg att uppnå sitt mål att börja gå med vinst.

Joy var ett av alla modeföretag som gick i konkurs på grund av pandemin. Kedjan hade då cirka 50 butiker. Ett gäng entreprenörer – däribland Eskilstunaprofilen Åsa Parsmo – köpte loss varumärket och gjorde en nysatsning på en digital version av Joy. 

Yvonne Ryding fortsatte som modell och ambassadör för Joy och blev även ägare till en mindre del av företaget. 

En stor del av företagets verksamhet sköts från Eskilstuna. Här bor delägaren Åsa Parsmo som sköter företagets kundservice och hemsida. 

– Det känns som att hela vår ekonomi är lite på g nu och som att det börjar bubbla. Det känns väldigt roligt inför framtiden, säger Åsa Parsmo. 

undefined
Yvonne Ryding menar att det har blivit vanligare att mogna kvinnor syns i reklam i samhället.

I Eskilstuna finns även Joys stylist Marianne Holmberg som har det egna företaget Instil. En annan samarbetspartner i Eskilstuna är fotografen Emelie Otterbeck som fotograferar Joys alla plagg på modell. Alla utomhusbilder tas på olika platser i Eskilstuna. 

– Vi marknadsför Eskilstuna ganska så mycket i våra bilder, säger Åsa Parsmo.  

I Eskilstuna har Joy även startat en shop-in-shop hos Guldklimpen som blivit mycket populär. 

Yvonne Ryding, som numera bor i Hälleforsnäs, sysslar bland annat med utvecklingsfrågor på Joy och deltar i diskussioner om vilka plagg, färger och former företaget ska satsa på. Hon jobbar även med företagets livesändningar på sociala medier.

– Hon är vår ambassadör och vårt ansikte utåt och megapopulär bland våra kunder så att hon är ju jätteviktig, säger Åsa Parsmo.  

Yvonne Ryding jobbade på Joy redan innan konkursen 2020 och tycker därför att det är extra roligt att det går bra igen. 

– Det märkts supermycket nu när man är ute och gör event och andra saker. Vi får så otroligt fin respons och många säger att de är glada för att Joy är tillbaka. Nu kan de fortsätta att handla sina modeller som de gjorde för några år sedan, men på ett nytt sätt, säger Åsa Parsmo.

Hon konstaterar att konkursvågen under pandemin drabbade flera modeföretag som riktade sig till den mogna kvinnan. Enligt Parsmo är en förklaring till Joys lyft är att företaget har hittat formen för att marknadsföra sig digitalt. 

– Det som gör att nya kunder kommer till oss är TV4-reklamen, men framförallt sociala medier. 

undefined
Joys ledningsgrupp med Anna Ullman Sersé, vd, Åsa Parsmo, chef kundupplevelse och Sofia Valentin, försäljnings- och marknadschef.

I sommar kommer Joy även att börja annonsera i tryckta tidningar, bland annat Femina. 

– Vi gör lite old school nu också vilket vi inte har gjort innan. 

Yvonne Ryding menar att det har blivit vanligare att mogna kvinnor syns i reklam i samhället. 

– Den mogna kvinnan har börjat ta plats igen och det tycker jag är jättekul.

– Det är klart att jag är glad eftersom jag är plus 60, men jag tror också att där har du lite grann av svaret varför det börjar ta fart nu.

När Joy gjorde sin nystart våren 2021 låg allt fokus på digital försäljning. 

– Vi har hållit fast ganska mycket vid det, men känt att vår kund verkligen vill ha fysisk butik och vi har känt att vi måste ändå lyssna på kunderna, säger Åsa Parsmo.

Joy startade för en månad sedan en helt egen butik i Sundbyberg i Stockholm. 

– Vi öppnade en egen butik där som bara har varit igång en dryg månad och som går jättebra, säger Åsa Parsmo.

undefined
Yvonne Ryding jobbade på Joy redan innan konkursen 2020 och tycker därför att det är extra roligt att det går bra igen.

Det är enligt Åsa Parsmo inte aktuellt att starta någon egen butik i Eskilstuna eftersom samarbetet med Guldklimpen fungerar så bra. 

Yvonne Ryding säger att alla kunder inte har känt sig helt bekväma med att beställa på nätet och lyfter fram företagets kundtjänst som man kan ringa till. 

– Men nu tycker jag det känns jättekul att folk börjar känna sig mer och mer bekväma och framförallt den gruppen som vi vänder oss till som är modig och glad och nyfiken och vill bli inspirerad och älskar mode. Det är inte som när våra mormödrar var gamla. De hade på sig städrocken hela dagarna, men i dag är den mogna kvinnan väldigt modeintresserad och har råd att vara modeintresserad. Det tycker jag att det är väldigt kul att vara en del av. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!