Just nu pågår samråd för ombyggnationen av väg 55 mellan Dunker och Björndammen. Det är tredje gången gillt. Det första genomfördes för 17 år sedan, det senaste i april 2015. Turerna kring vägbygget har varit många och mycket vatten har hunnit rinna under broarna.
– Det kan vara stressande, man vill gärna komma igång. Men det tar tid och man hinner bygga vägen i huvudet många gånger, säger Camilla Karlsson, sedan ett par år tillbaka Trafikverkets projektledare för vägbygget.
Långt före Camilla Karlssons tid, år 1999, tog allt sin början. Föga visste man då att planerna på en ny väg mellan Dunker och Björndammen fortsatt skulle vara just planer drygt 20 år senare.
För 21 år sedan genomförde Trafikverket en stråkstudie för väg 55 och väg 57. Tre år senare ger länsstyrelsen grönt ljus då de beslutar att projektet Dunker-Björndammen inte skulle medföra en betydande miljöpåverkan. Ett samrådsmöte med allmänheten genomförs våren 2003 och året därpå ligger vägutredningen klar där man redogör för tre förslag till ny vägsträckning samt ett förslag på ombyggnation av nuvarande väg. Men någon byggstart blir det inte, projektet gör halt på grund av utebliven finansiering.
– Från att det saknades pengar fram till 2013 försvann det mycket tid, konstaterar Camilla Karlsson krasst.
Nio år senare, i september 2013, tas ett nytt grepp. Trafikverket beslutar att man ska välja korridor Mitt, ett av de tre förslagen på ny vägsträckning. Arbetet med att ta fram en ny vägplan inleds, men året därpå står det klart att en fågel kan sätta käppar i hjulet. En skyddad art upptäcks precis i närheten av där den nya vägen ska gå. Arbetet fortgår dock, en ansökan om dispens från artskyddsförordningen lämnades in till länsstyrelsen och i mars 2015 hålls samrådsmöten. Månaden därpå faller dock domen från länsstyrelsen, dispensansökan avslås. Projektet hamnar återigen på paus.
Under 2017 tog historien en ny vändning. Den skyddade arten tycktes inte längre hålla till i området. Det bekräftades efter inventeringar under 2018 och 2019.
– Boet som den bodde i har ramlat ner och fågeln har flyttat, så den finns ju inte där längre, konstaterade Knut Hawby, samhällsplanerare på Trafikverket i Sörmland, för tidningen i januari i fjol.
I mars 2020 återupptogs det vilande projektet och under sommaren genomfördes bland annat platsbesök och kompletterande utredningar. Den här gången ska inte finansieringen vara ett problem då projektet finns med i den regionala infrastrukturplanen. Camilla Karlsson ser heller inte några andra hinder.
– Nej, vi skulle inte ha fortsatt om vi misstänkte något sådant. Det löper på enligt plan, säger hon.
Planen är den att vägbygget ska inledas under 2023 efter granskning av samrådshandlingar samt upphandling av entreprenad.
– Det är en liten process innan spaden kan sättas i backen. Det är många frågeställningar och frågetecken för en väg på 4,5 kilometer, säger Camilla Karlsson.
Det är så lång den nya vägen, från där två plus ett-vägen i Dunker slutar fram till Björndammen, ska bli. Det är 1,1 kilometer kortare än nuvarande väg. Men framförallt höjs trafiksäkerheten på den hårt olycksdrabbade väg 55.
– Det blir en kortare väg som leder till mindre utsläpp och även om det blir högre hastighet så blir det säkrare med en två plus ett-väg, säger Camilla Karlsson.