Majas nya vd: "Jag ska göra vad jag kan"

En utdragen renovering har försatt ångfartyget S/S Mariefred i en kedja av oförutsedda händelser som har lett till helt inställda turer en tid, och turbulens i rederiets ledning.

S/S Mariefred, "Maja", har haft en tuff start på säsongen och har fått ställa in trafiken helt under en period. Nu hoppas man dock på att kunna köra helgens turer till att börja med.

S/S Mariefred, "Maja", har haft en tuff start på säsongen och har fått ställa in trafiken helt under en period. Nu hoppas man dock på att kunna köra helgens turer till att börja med.

Foto: Camilla Lillsebbas

Mariefred2023-07-14 11:42

Säsongen för ångfartyget S/S Mariefred har startat motigt, och sen blivit värre. Sedan någon vecka tillbaka är alla turer inställda på grund av personalproblem, som i sin tur uppstått på grund av att de omfattande renoveringsarbeten som fartyget genomgått drog ut på tiden, och sedan hade de flesta redan fått säsongsarbeten.

– Vi saknar en del kategorier av besättning, men jag ska göra vad jag kan för att få igång manskap till att köra åtminstone helgtrafik, meddelar den splitter nya vd:n Kjell Nordeman, 72, med lång erfarenhet av ångdrivna farkoster.

För samtidigt har också den tidigare vd:n för rederiet avgått.

Henrik Birath ville inte fronta allt det här och frågade om vi kunde byta plats, så nu är han vice vd istället.

Kjell Nordeman berättar att rederiet ska se över organisationen då det inte är hållbart att så mycket ansvar ligger på en enda person.

undefined
Kjell Nordeman, 72, bytte plats med förra vd:n och styr nu skutan mer än bokstavligen på Gripsholms-Mariefreds ångfartygsaktiebolag "Men vi måste se över organisationen, det är inte hållbart att jag sköter allt." Bilden är från ett tidigare ångfarkost-sammanhang.

– Jag är allt just nu: vd, teknisk chef och den person som alltid ska kunna gå att nå om något händer ombord. Jag bemannar också trafiken, är eldare och rorgängare även om jag inte får köra fartyget själv.

Planen nu är att komma igång med trafiken till helgen, men bara lördag och söndag, och då är det väldigt många bokade passagerare. Tidigare år har det varit brist på eldare i första hand, men det är inte det största problemet i år.

– Jag är själv behörig eldare och försöker skola in nya vartefter vi hittar, till exempel nu i helgen är det en som ska testa. Han är van sedan tidigare men saknar ännu behörighet, så han kommer att gå under mitt befäl.

Kjell Nordeman förklarar att eldaruppdraget är tufft.

– Det är långa pass, man jobbar från sju på morgonen till åtta på kvällen, men vi har planer på att försöka dela upp passet på två för att underlätta och göra tillvaron mer dräglig för dem.

undefined
S/S Mariefred, "Maja", har haft en tuff start på säsongen och har fått ställa in trafiken helt under en period. Nu hoppas man dock på att kunna köra helgens turer till att börja med.

Det man saknar i år är både maskinpersonal och befälhavare.

– De är inte lätta att hitta.

Ångfartyget Mariefred sattes i trafik år 1903 på traden Stockholm-Enhörna-Mariefred. På denna trad har hon seglat under samma namn, med få förändringar ombord och med samma ångmaskin alltsedan dess. Och så ska det förbli om Kjell Nordeman får bestämma, även om det de senaste åren stundvis varit stormig debatt om att gå över till mer miljövänlig olja. Eller inte.

– Det här med att elda stenkol är en tjusning och Maja har fått utmärkelser för att hon är just koleldad. Det finns inte så många sådana fartyg kvar längre.

Karta: Ångfartyget S/S Mariefred (Majabåten)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!