Majas nya vd: "Jag ska göra vad jag kan"

En utdragen renovering har försatt Ängfartyget S/S Mariefred i en kedja av oförutsedda hÀndelser som har lett till helt instÀllda turer en tid, och turbulens i rederiets ledning.

S/S Mariefred, "Maja", har haft en tuff start pÄ sÀsongen och har fÄtt stÀlla in trafiken helt under en period. Nu hoppas man dock pÄ att kunna köra helgens turer till att börja med.

S/S Mariefred, "Maja", har haft en tuff start pÄ sÀsongen och har fÄtt stÀlla in trafiken helt under en period. Nu hoppas man dock pÄ att kunna köra helgens turer till att börja med.

Foto: Camilla Lillsebbas

Mariefred2023-07-14 11:42

SÀsongen för Ängfartyget S/S Mariefred har startat motigt, och sen blivit vÀrre. Sedan nÄgon vecka tillbaka Àr alla turer instÀllda pÄ grund av personalproblem, som i sin tur uppstÄtt pÄ grund av att de omfattande renoveringsarbeten som fartyget genomgÄtt drog ut pÄ tiden, och sedan hade de flesta redan fÄtt sÀsongsarbeten.

– Vi saknar en del kategorier av besĂ€ttning, men jag ska göra vad jag kan för att fĂ„ igĂ„ng manskap till att köra Ă„tminstone helgtrafik, meddelar den splitter nya vd:n Kjell Nordeman, 72, med lĂ„ng erfarenhet av Ă„ngdrivna farkoster.

För samtidigt har ocksÄ den tidigare vd:n för rederiet avgÄtt.

– Henrik Birath ville inte fronta allt det hĂ€r och frĂ„gade om vi kunde byta plats, sĂ„ nu Ă€r han vice vd istĂ€llet.

Kjell Nordeman berÀttar att rederiet ska se över organisationen dÄ det inte Àr hÄllbart att sÄ mycket ansvar ligger pÄ en enda person.

undefined
Kjell Nordeman, 72, bytte plats med förra vd:n och styr nu skutan mer Àn bokstavligen pÄ Gripsholms-Mariefreds Ängfartygsaktiebolag "Men vi mÄste se över organisationen, det Àr inte hÄllbart att jag sköter allt." Bilden Àr frÄn ett tidigare Ängfarkost-sammanhang.

– Jag Ă€r allt just nu: vd, teknisk chef och den person som alltid ska kunna gĂ„ att nĂ„ om nĂ„got hĂ€nder ombord. Jag bemannar ocksĂ„ trafiken, Ă€r eldare och rorgĂ€ngare Ă€ven om jag inte fĂ„r köra fartyget sjĂ€lv.

Planen nu Àr att komma igÄng med trafiken till helgen, men bara lördag och söndag, och dÄ Àr det vÀldigt mÄnga bokade passagerare. Tidigare Är har det varit brist pÄ eldare i första hand, men det Àr inte det största problemet i Är.

– Jag Ă€r sjĂ€lv behörig eldare och försöker skola in nya vartefter vi hittar, till exempel nu i helgen Ă€r det en som ska testa. Han Ă€r van sedan tidigare men saknar Ă€nnu behörighet, sĂ„ han kommer att gĂ„ under mitt befĂ€l.

Kjell Nordeman förklarar att eldaruppdraget Àr tufft.

– Det Ă€r lĂ„nga pass, man jobbar frĂ„n sju pĂ„ morgonen till Ă„tta pĂ„ kvĂ€llen, men vi har planer pĂ„ att försöka dela upp passet pĂ„ tvĂ„ för att underlĂ€tta och göra tillvaron mer drĂ€glig för dem.

undefined
S/S Mariefred, "Maja", har haft en tuff start pÄ sÀsongen och har fÄtt stÀlla in trafiken helt under en period. Nu hoppas man dock pÄ att kunna köra helgens turer till att börja med.

Det man saknar i Är Àr bÄde maskinpersonal och befÀlhavare.

– De Ă€r inte lĂ€tta att hitta.

Ångfartyget Mariefred sattes i trafik Ă„r 1903 pĂ„ traden Stockholm-Enhörna-Mariefred. PĂ„ denna trad har hon seglat under samma namn, med fĂ„ förĂ€ndringar ombord och med samma Ă„ngmaskin alltsedan dess. Och sĂ„ ska det förbli om Kjell Nordeman fĂ„r bestĂ€mma, Ă€ven om det de senaste Ă„ren stundvis varit stormig debatt om att gĂ„ över till mer miljövĂ€nlig olja. Eller inte.

– Det hĂ€r med att elda stenkol Ă€r en tjusning och Maja har fĂ„tt utmĂ€rkelser för att hon Ă€r just koleldad. Det finns inte sĂ„ mĂ„nga sĂ„dana fartyg kvar lĂ€ngre.

Karta: Ångfartyget S/S Mariefred (MajabĂ„ten)
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!