PÄ klockslaget 12.10 öppnas Tosteröbron. Tio bÄtar Äker ut frÄn VÀsterviken och StrÀngnÀsfjÀrden och sex Äker in. I en av dem hittar vi Roland Holm frÄn Kungsör, som varit noga med att tajma broöppningen.
â Jag kĂ€nde till det hĂ€r med brons problem innan vi kom, som tur Ă€r. Vi Ă„ker den hĂ€r rutten varje sommar och man tar liksom för givet att det Ă€r samma tider som vanligt, sĂ€ger han, som kĂ€nner till likasinnade som fĂ„tt vĂ€nda eller vĂ€nta vid bron, eller stanna kvar lĂ€ngre Ă€n planerat i hamnen.
Det var den 23 juni som StrÀngnÀs kommun drog ner antalet öppningar frÄn sjutton per dygn till tre, efter upprepade driftstörningar. Enigt Viktor Jansson, som driver StrÀngnÀs gÀsthamn, sÄ tog det inte lÄng tid innan nyheten spred sig i nautiska kretsar.
â Folk snackar i hamnarna. Efter bara nĂ„gon vecka mĂ€rkte vi att det blev fĂ€rre bĂ„tar och vi fick en del upprörda samtal, sĂ€ger han.
En ny motor har sedermera installerats, och efter nĂ„gra testdagar har tvĂ„ klockslag per dygn lagts till i öppningsschemat. FrĂ„n och med mĂ„ndag 18 juli gĂ„r det att passera under bron med bĂ„t klockan 09.10, 12.10, 15.10, 18.10 och 20.10. Det gĂ€ller tills vidare â om cirka fyra veckor ska kommunen utvĂ€rdera hur det gĂ„tt, och fatta ett nytt beslut om öppningarna.
â De hĂ€r fem öppningarna Ă€r ett minimikrav för att vi ska kunna hĂ„lla igĂ„ng verksamheten. Hamnen Ă€r en viktig del för hela besöksnĂ€ringen, bĂ„tgĂ€sterna stöttar ju alla nĂ€ringar i stan. SĂ„ det hĂ€r Ă€r inte bara mitt problem, sĂ€ger Viktor Jansson.
Han uppskattar att det Ă€r omkring 10â20 procent sĂ€mre belĂ€ggning i hamnen i Ă„r, jĂ€mfört med fjolĂ„ret. Problemen med Tosteröbron Ă€r dock inte det enda som pĂ„verkar:
â Folk fĂ„r resa utomlands igen och brĂ€nslepriserna Ă€r höga. Det finns mĂ„nga aspekter att peka pĂ„. Vi kommer ocksĂ„ frĂ„n tvĂ„ rekordĂ„r i och med coronapandemin. De ojĂ€mna Ă„ren gör att det Ă€r svĂ„rt att lĂ€sa av statistiken men det Ă€r klart en nedgĂ„ng.
Viktor Jansson hoppas att den nya motorn innebÀr slutet för Tosteröbrons problem, och att öppningarna kan utökas ytterligare inom kort.
â Garanterat sĂ„ kommer osĂ€kerhetsfaktorn att finnas kvar nĂ€sta Ă„r, om man rent praktiskt kan Ă„ka till StrĂ€ngnĂ€s eller inte. Blir det tajt att hinna till en av fĂ„ öppningar av bron sĂ„ chansar man som bĂ„tĂ€gare inte utan dĂ„ Ă„ker man nĂ„gon annanstans, sĂ€ger han.