Styrande politiker i Strängnäs anser att tågsystemet inte går att lita på. Därför utreder Strängnäs kommun om tågtrafiken skulle kunna kompletteras med direktbussar från Strängnäs och Läggesta till Stockholm på morgonen och efter arbetsdagens slut.
Kommunen har begärt en offert på önskad trafik av Region Sörmland, som ansvarar för kollektivtrafiken i länet.
Men regionen har svarat kommunen att förfrågan/offerten inte kommer att behandlas separat utan hänvisas till att ingå i den ordinarie samverkansprocessen.
Frågan är varför förfrågan om direktbuss inte kan behandlas separat.
– Inom ramen för den överenskommelse som vi har kring kollektivtrafik i Sörmland, så ska alla tillköp av trafik hanteras enligt samverkansprocessen, säger Jani Körkkö, verksamhetschef allmän kollektivtrafik på Region Sörmland.
Hur ser Regionen på att Strängnäs kommun vill ha en direktbuss till Stockholm?
– Den återkoppling vi har gett till Strängnäs kommun är att det är ett intressant förslag som vi gärna tittar vidare på tillsammans i samverkan.
Skulle en direktbuss inte konkurrera med den egna tågtrafiken som regionen har beställt?
– Nej, man ser trafiksystemet som en helhet. Det beror i så fall på vad den här utredningen skulle visa, vilket behov en sådan här linje skulle fylla.
Men även om en utredning skulle visa att det är intressant med en direktbuss mellan Strängnäs och Stockholm, så lär väntan på bussen bli lång. Just nu arbetar regionen med tidtabellerna för år 2026 och där finns direktbussen inte med eftersom Strängnäs kommun nyligen har lyft frågan. Tidigast 2027 skulle bussen kunna bli verklighet.
Att Strängnäs vill sätta in en direktbuss kan väl ses som en reaktion på att man inte tycker att tågtrafiken fungerar som den ska. Vad gör regionen, dels för att planera trafiken bättre, dels för att ställa krav på operatören?
– Regionen för hela tiden en dialog kring tågtrafiken. Vi samverkar hela tiden i de frågorna, säger Jani Körkkö.
De styrande politikerna Strängnäs kommun har också synpunkter på hur det har fungerat med direkttåget mellan Eskilstuna och Stockholm. Att direkttågen inte har stannat i Strängnäs och Läggesta när ordinarie tåg varit inställda eller kraftigt försenade.
– Vad vi kunde se i våras fanns det vissa problem där som vi lyfte vidare till Mälardalstrafik. Under hösten har vi upplevt att man har kommit tillrätta med det. Om nu det ordinarie tåget är inställt så är det direkttåget som går över till att bli det ordinarie tåg, säger Oskar Jonsson, enhetschef trafikutveckling på Region Sörmland.
Hur går diskussionerna kring direkttåget? Är det här för att stanna?
– Det är ett direkttåg från Örebro och Eskilstuna till Stockholm på morgonen och ett på eftermiddagen i motsatt riktning. De tågen finns det ingen diskussion om att göra någonting med. Det är en kapacitetsfråga. För att få plats med alla resenärer på morgonen så går det åt att man kopplar ihop tre tåg och det går inte att köra tre tåg för då får vi inte plats på vissa stationer, säger Oskar Jonsson.
Han menar att det inte är direkttågen som har varit orsak till förseningar på Svealandsbanan. Enligt Oskar Jonsson ska det vara bytet av tågväxeln i Härad, som legat bakom att Svealandsbanan har haft mycket lägre punktlighet än andra linjer inom Mälartågsystemet.
– Det förstår jag att resenärer har varit frustrerade över. Nu efter att växeln är fixad så börjar Svealandsbanan likna de andra linjerna i punktlighet.
Men Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande i Strängnäs, accepterar inte svaret att det skulle dröja till 2027, tidigast, innan det är möjligt att sätta in en direktbuss från Strängnäs.
– Vi kommer fullfölja vårt utredningsarbete gällande direktbussar och fortsatta kräva att ordinarie tågtrafik prioriteras före direkttåg. Vi tycker inte att punktligheten på tågen är tillräcklig, säger Jacob Högfeldt.