Efter problemen – färre öppningar av Tosteröbron

Motorn som öppnar den 86 år gamla Tosteröbron har visat sig vara för gammal och klen. En ny är beställd – men kan dröja till i höst. Nu stryper kommunen antalet öppningar för båttrafik.

I juli 2018 (bilden) stängdes Tosteröbron för sjötrafik på grund av tekniska problem vid öppningen, något som då liksom nu skapar långa bilköer på båda sidor. "Ett bra beslut", säger Manhal Muwaffak, chef för projektenheten, om att bron nu bara ska öppnas tre gånger per dag i väntan på renovering.

I juli 2018 (bilden) stängdes Tosteröbron för sjötrafik på grund av tekniska problem vid öppningen, något som då liksom nu skapar långa bilköer på båda sidor. "Ett bra beslut", säger Manhal Muwaffak, chef för projektenheten, om att bron nu bara ska öppnas tre gånger per dag i väntan på renovering.

Foto: Joakim Serrander

Strängnäs2022-06-20 16:35

Bilister och fotgängare som är vana att trafikera Tosteröbron vet att det de senaste somrarna, vid öppningar för sjötrafik, ibland har varit stora tekniska problem. Tidningen har skrivit om olika åtgärder som har vidtagits – och att det inte finns planer på att bygga en ny bro

I stället ska svängbron från 1936 underhållas. Och där finns förklaringen till försommarens intensifierade problem, då bron gång på gång har fastnat i öppet läge – tre tillfällen bara nu i helgen.

– Motorn som driver broöppningarna är för gammal och klen, säger Manhal Muwaffak, chef för projektenheten som får mängder av upprörda synpunkter på brons brister.

Är det något nytt, att motorn är gammal och klen?

– Den har blivit sämre med tiden. Nu måste den bytas. Vi har beställt en ny, men med först corona och sedan kriget i Ukraina är det väldigt långa leveranstider – mellan tre och tolv veckor. Vi beställde motorn förra veckan.

Lösningen kan alltså komma alltfrån i början av juli, till i september.

undefined
Någon ny bro över Strängnässundet är inte planerad. Att ersätta Tosteröbron från 1936 beräknas enligt kommunen kosta 298 miljoner kronor, en investering som skjuts på framtiden med underhåll. Enligt en ny besiktning ska den nuvarande hålla i minst 30–35 år till.

Läget bedöms dock vara så akut att stadsmiljöchef Anders Ekman, i samråd med bland andra kommundirektör Lars Ekström, under måndagen beslutade om en nödlösning i väntan på motorbytet:

– Vi ändrar brons öppningstider till tre tillfällen: klockan 09.10, 12.10 och 18.10. Det börjar gälla från och med torsdag den 23 juni. Jag hoppas på tålamod och förståelse med det, säger Anders Ekman.

För båtar som är högre än 2,8 meter och inte tar sig under bron när den är stängd, blir det därmed – mitt i säsongen – en mycket stor begränsning. Nu öppnas bron upp till 17 gånger per dygn, när det finns väntande båtar.

undefined
Den senaste tiden har driftstekniker David Noreen, en av flera som har brojour, trots semester ryckt ut flera gånger för att på manuell väg få igen Tosteröbron efter öppning.

Vid de tre öppningarna ska personal vara på plats för att, som vid de akuta stoppen, lösa det hela manuellt.

– Om den stora motorn inte orkar måste vi gå över till en nödmotor som knuffar igen bron de där sista centimetrarna, säger Manhal Muwaffak.

Måndag–onsdag öppnas dock bron som vanligt, säger Anders Ekman – utan personal på plats:

– Vi behöver vänta med ändringen ett par dagar för att hinna att informera Sjöfartsverket, Hjulstabron, lokala båtklubbar och rederiet som kör räkbåtarna. Chansen att det strular är ganska stor, men den strular ju inte jämt och vi är på tårna.

Motor och installation, som väntas kunna genomföras under en natt, väntas kosta 90 000–100 000 kronor.

En helt ny Tosteröbro beräknas kosta 298 miljoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!