– Tanken är att öka trafiksäkerheten för cyklisterna – de ska känna sig trygga med att ta större plats i körbanan. Många drar sig för att cykla i blandtrafik och i centrum finns inte utrymme att skapa separata cykelbanor, säger Sofie Malm, trafikplanerare på kommunen.
Trafikregleringen cykelgata är relativt ny. Kort sagt innebär den att cyklister har företräde på gatan och att bilister måste anpassa hastigheten efter dem.
Planerna på att omvandla Smedjegatan till cykelgata har funnits i flera år. Redan i mars 2021 lade Miljöpartiet en motion som godkändes i dåvarande stadsbyggnadsnämnden.
– Det är ett ganska högt cykelflöde på Smedjegatan och det är en viktig länk genom centrum, eftersom man inte får cykla på Kungsgatan, säger Sofie Malm.
Det dröjde till våren 2023, innan planerna började bli skarpa. Skyltar skulle upp och asfaltering skulle ske. Invigning planerades till september. Men så blev det inte. När gatan grävdes upp upptäcktes ojämnheter som måste rättas till. Asfalteringen fick vänta till våren.
På tisdagen var det till slut dags. Tidigt på morgonen var entreprenören Peab på plats för att börja lägga ut den röda asfalten som ska signalera att andra trafikregler än de vanliga gäller. Vakter höll koll i korsningarna och morgontrafiken fick ta vissa omvägar.
Nästa vecka ska gatan bemålas med cykelsymboler och linjer. Parkeringsplatserna längs gatan får vara kvar, men kommer att markeras upp på ett tydligt sätt.
Den 20 maj är det tänkt att cykelgatan ska träda i kraft. Man får då fortfarande köra bil på Smedjegatan, men på cyklisternas villkor.
– Bilarna måste hålla "cykelfart". Cyklisterna har företräde och det är meningen att de ska hålla till ute i körbanan. Hamnar en bilist bakom så får man ligga kvar, cyklisten behöver inte hålla åt sidan och släppa förbi, säger Mattias Karlsson, projektör på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Tanken är att även Bruksgatan ska bli cykelgata. Dessa planer har fått skjutas på framtiden, eftersom Bruksgatan i sommar kommer att användas som omledningsgata när Tullgatan totalavstängs under arbetet med bland annat en ny cirkulationsplats.
Innan dess hoppas Sofie Malm att man kunnat dra lärdomar av hur cykelgatan på Smedjegatan fungerat.
– Vi ska se hur trafikanterna beter sig, göra trafikmätningar och prata med folk. Vi har tittat på hur det fungerat i andra städer, men förhållandena är så väldigt olika, det finns inget facit.