Här skapas Eskilstunas första cykelgata – i röd asfalt

Skinande röd beläggning ska sända en tydlig signal – nu blir Smedjegatan cyklisternas domän. Bilister får räkna med att ligga bakom i maklig takt.

Smedjegatan ska bli cykelgata och asfalteras med röd asfalt

Foto: Rebecka Jonsson

Eskilstuna2024-05-08 06:15
Asfaltsmaskinerna går fram längs Smedjegatan.
Asfaltsmaskinerna går fram längs Smedjegatan.

– Tanken är att öka trafiksäkerheten för cyklisterna – de ska känna sig trygga med att ta större plats i körbanan. Många drar sig för att cykla i blandtrafik och i centrum finns inte utrymme att skapa separata cykelbanor, säger Sofie Malm, trafikplanerare på kommunen.

Trafikregleringen cykelgata är relativt ny. Kort sagt innebär den att cyklister har företräde på gatan och att bilister måste anpassa hastigheten efter dem.

Sofie Malm, trafikplanerare på Eskilstuna kommun.
Sofie Malm, trafikplanerare på Eskilstuna kommun.
Tisdagens arbete började vid Zetterbergsgymnasiet, i korsningen Smedjegatan-Bruksgatan.
Tisdagens arbete började vid Zetterbergsgymnasiet, i korsningen Smedjegatan-Bruksgatan.
Skyltarna är ännu täckta med plastsäckar, men ska snart avtäckas och signalera den nya cykelgatan.
Skyltarna är ännu täckta med plastsäckar, men ska snart avtäckas och signalera den nya cykelgatan.

Planerna på att omvandla Smedjegatan till cykelgata har funnits i flera år. Redan i mars 2021 lade Miljöpartiet en motion som godkändes i dåvarande stadsbyggnadsnämnden. 

– Det är ett ganska högt cykelflöde på Smedjegatan och det är en viktig länk genom centrum, eftersom man inte får cykla på Kungsgatan, säger Sofie Malm.

Ett jämnt lager röd asfalt läggs ut.
Ett jämnt lager röd asfalt läggs ut.
Cykelgatan på Smedjegatan sträcker sig från Alva Myrdals gata till Tullgatan.
Cykelgatan på Smedjegatan sträcker sig från Alva Myrdals gata till Tullgatan.
Vägmärket som betyder cykelgata.
Vägmärket som betyder cykelgata.

Det dröjde till våren 2023, innan planerna började bli skarpa. Skyltar skulle upp och asfaltering skulle ske. Invigning planerades till september. Men så blev det inte. När gatan grävdes upp upptäcktes ojämnheter som måste rättas till. Asfalteringen fick vänta till våren.

På tisdagen var det till slut dags. Tidigt på morgonen var entreprenören Peab på plats för att börja lägga ut den röda asfalten som ska signalera att andra trafikregler än de vanliga gäller. Vakter höll koll i korsningarna och morgontrafiken fick ta vissa omvägar.

Jämn och fin ska asfalten bli.
Jämn och fin ska asfalten bli.
På tisdagen fick Smedjegatan ett lager röd asfalt.
På tisdagen fick Smedjegatan ett lager röd asfalt.
En del efterarbete med spade blir det.
En del efterarbete med spade blir det.
Brunnslock måste skrapas fria från asfalt.
Brunnslock måste skrapas fria från asfalt.

Nästa vecka ska gatan bemålas med cykelsymboler och linjer. Parkeringsplatserna längs gatan får vara kvar, men kommer att markeras upp på ett tydligt sätt.

Den 20 maj är det tänkt att cykelgatan ska träda i kraft. Man får då fortfarande köra bil på Smedjegatan, men på cyklisternas villkor.

– Bilarna måste hålla "cykelfart". Cyklisterna har företräde och det är meningen att de ska hålla till ute i körbanan. Hamnar en bilist bakom så får man ligga kvar, cyklisten behöver inte hålla åt sidan och släppa förbi, säger Mattias Karlsson, projektör på samhällsbyggnadsförvaltningen.

Mattias Karlsson, projektör på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Mattias Karlsson, projektör på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Under tisdagen gick arbetet fram i sakta mak längs Smedjegatan.
Under tisdagen gick arbetet fram i sakta mak längs Smedjegatan.
Skyltar varnade trafikanter för det pågående arbetet.
Skyltar varnade trafikanter för det pågående arbetet.
Vissa tyckte att det var shortsväder. Andra inte.
Vissa tyckte att det var shortsväder. Andra inte.
Vakter såg till att bilister inte tog sig in på gatan.
Vakter såg till att bilister inte tog sig in på gatan.

Tanken är att även Bruksgatan ska bli cykelgata. Dessa planer har fått skjutas på framtiden, eftersom Bruksgatan i sommar kommer att användas som omledningsgata när Tullgatan totalavstängs under arbetet med bland annat en ny cirkulationsplats.

Innan dess hoppas Sofie Malm att man kunnat dra lärdomar av hur cykelgatan på Smedjegatan fungerat.

– Vi ska se hur trafikanterna beter sig, göra trafikmätningar och prata med folk. Vi har tittat på hur det fungerat i andra städer, men förhållandena är så väldigt olika, det finns inget facit.

Cykelgata

På en cykelgata gäller följande:

Fordon får inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.

Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.

En förare som kör in på en väg som är cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan.

En förare av ett motordrivet fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken.

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg från en cykelgata.

Den högsta tillåtna hastigheten märks ut med vägmärke.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!