Det har varit en lång vår med mycket ovisshet för många anställda i kommunens utbildningsverksamhet. Regelverket kring en övertalighetsprocess är komplext och inte helt enkelt att förstå, men många kunniga har arbetat tillsammans i denna process för att det ska bli rätt.
2023 konstaterades övertalighet inom förskolan till följd av minskade barnkullar. Parterna kom då överens om ett undantag från grundregeln i kollektivavtalet Allmänna bestämmelser som innebar att alla kommunens förskolor skulle ses som en krets och turordning inför uppsägning gjordes då utifrån hela förskolan. Detta påverkade alla kommunens 50 förskolor. Alltså även de utan egen övertalighet och det fick arbetsgivaren kritik för i utvärderingar.
I år valde arbetsgivaren att följa kollektivavtalets regler för hur kretsar ska delas in. Syftet har varit att freda de förskolor som inte har övertalighet. Beslutet ledde till att 18 förskolor påverkades i stället för cirka 50.
Vi som arbetsgivare, och fackförbunden Kommunal, Sveriges Lärare och Vision, som deltog i las-förhandlingarna har inte ”rundat las regler” utan vi har följt vårt kollektivavtal Allmänna bestämmelser.
Enligt Allmänna bestämmelser ska turordning fastställas för varje driftenhet, det vill säga varje förskola för sig. Fackförbunden kan då enas om att begära sammanslagning av driftsenheter tre och tre, vilket de gjorde i vårens process. Detta resulterade i sex kretsar om tre förskolor i vardera. Inom respektive krets är det endast anställningstiden som har avgjort vem som sägs upp.
Sammanfattningsvis, färre barn i förskolan skapar arbetsbrist och det påverkar personal på ett negativt sätt. För att inte få personalomflyttningar på alla kommunens förskolor, vilket påverkar alla barn och kollegor negativt, har vi i år valt att följa grundregeln i kollektivavtalet vid indelning av kretsar.
Oavsett vilken väg vi kommer överens om i övertalighetsprocessen har en grupp duktiga medarbetare förlorat sina tjänster i kommunen. Många från kommunens sida och från de fackliga organisationerna har varit involverade i detta svåra och känsliga arbete. Vi har fokuserat på att hitta nya tjänster i kommunens verksamhet samt att freda de verksamheter som inte behöver minska sin personal.
Lina Axelsson Kihlblom
Förvaltningschef Barn- och utbildningsförvaltningen, Eskilstuna kommun
Lena-Marie Peel
Förhandlingschef, Eskilstuna kommun
_____________________
Svar direkt
När man läser kommunens replik är det lätt att få intrycket att det finns ett rätt och ett fel sätt att tolka gällande lagar och regler. Så är det inte – särskilt inte inom arbetsrätten. Där finns det stora möjligheter att tolka lagar och regler på olika sätt eller i vissa fall helt bortse från dem.
Ville kommunen även i år värna anställningstryggheten för de medarbetare som jobbat längst i kommunen, i enlighet med den grundläggande arbetsrättsliga principen "sist in först ut", kunde man ha gjort det. Precis som man gjorde i samband med uppsägningarna 2023.
I stället valde man att runda principen för gruppen som helhet genom att dela in de anställda i mindre turordningskretsar. Och det går – strikt juridiskt – lika bra, eftersom kollektivavtalet medger det.
Det som skiljer processerna 2023 och 2024 är alltså kommunens vilja att skydda vissa medarbetare.
Kommunen och de berörda fackförbunden kom efter förhandling överens om den modell för att beräkna turordningen som användes i år. Men de är inte lika eniga som Lina Axelsson Kihlblom och Lena-Marie Peel låter påskina i sin text.
Till tidningen säger Wallentin Berggren, sektionsordförande i Kommunals avdelning Öst, att modellen som valdes med tre förskolor i varje krets blev bättre än att titta på varje förskola för sig, som kommunen först ville. Men slår han fast: "det är väldigt märkligt att inte utgå från anställningsår inom kommunen, när det kommer till uppsägningar."
Så varför valde inte kommunen samma modell som förra året, då alla förskolor sågs som en krets? Varför är det viktigare att freda förskolor utan övertalighet i år? Det är frågor som varken Kihlblom, Peel eller de ansvariga politikerna ger något svar på. Att vagt hänvisa till kritik i utvärderingar är inte tillräckligt.
Bristen på transparens och förutsägbarhet i den här processen är bara att beklaga.
Ledarredaktionen