Tiden Ă€r ute – nu mĂ„ste StrĂ€ngnĂ€s skolor blir bĂ€ttre


HÀlften av niorna i StrÀngnÀs kommunala skolor fÄr inte godkÀnt i alla Àmnen.

HÀlften av niorna i StrÀngnÀs kommunala skolor fÄr inte godkÀnt i alla Àmnen.

Foto: TT

Ledare2023-02-16 18:53
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

De senaste veckorna har ett politiskt brÄk om bristerna i den kommunala grundskolan spridit sig frÄn StrÀngnÀs barn- och utbildningsnÀmnds möten in pÄ tidningens debatt- och insÀndarsidor.

Den som följer kommunpolitiken i StrÀngnÀs vet att frÄgan lÄngt ifrÄn Àr ny. Undervisningskvaliteten i grundskolan brister. Trots flera insatser genom Ären för att förbÀttra resultaten har andelen elever i nian som uppnÄtt kunskapskraven i alla Àmnen minskat. LÀsÄret 2017/2018 fick exempelvis 65,2 procent av niorna pÄ de kommunala skolorna godkÀnt i alla Àmnen. LÀsÄret 2021/22 var motsvarande siffra enligt Skolverkets statistik 53,1 procent

BĂ„de styret (M+S) och oppositionen, i form av StrĂ€ngnĂ€spartiet och Liberalerna, Ă€r överens om att det inte Ă€r acceptabelt. 

Den kommunala skolan förmĂ„r inte att leva upp till sitt kompensatoriska uppdrag. Det vill sĂ€ga dess skyldighet att se till att alla elever ges goda förutsĂ€ttningar att nĂ„ de nationella kunskapskraven. 

NĂ€r hĂ€lften av eleverna inte nĂ„r dessa kunskapskrav i ett eller flera Ă€mnen rör det sig om ett gravt misslyckande och ett grundlĂ€ggande svek mot alla unga som inte per automatik kan se fram mot en ljusnande framtid. 

Forskningen och erfarenheten Ă€r solklar. De som tagit studenten har en grundlĂ€ggande försĂ€kring att klara livet. De har lĂ€ttare att fĂ„ jobb, har bĂ€ttre hĂ€lsa och mindre sociala problem. 

Även om styret och oppositionen Ă€r ense om att den kommunala skolan har svĂ„ra problem Ă€r de djupt oense om vad som orsakar dem och hur de kan Ă„tgĂ€rdas. 

Moderaterna och Socialdemokraterna menar att problemen hĂ€rrör sig frĂ„n en betydande segregation inom skolvĂ€sendet. Struntprat kontrar Liberalerna som konstaterar att data frĂ„n Skolverket visar att det varken Ă€r socioekonomi eller andel nyanlĂ€nda som i första hand kan förklara skillnaderna mellan kommunala och fristĂ„ende skolorna. Problemet Ă€r i stĂ€llet att de kommunala skolorna underpresterar, anser L.

Politikerna har heller inte samma syn pĂ„ hur problemen ska lösas. Liberalerna vill satsa mer pengar pĂ„ skolan och hĂ€nvisar till statistik frĂ„n Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) som visar att StrĂ€ngnĂ€s lĂ€gger mindre pengar per elev Ă€n rikssnittet. 

Skolverkets statistik visar tvĂ€rtom att StrĂ€ngnĂ€s, Ă„tminstone 2021, lade mer pengar per elev Ă€n rikssnittet. 

Mer pengar till skolan löser dock inte per automatik problemen. Det finns inget givet samband mellan resurser och kvalitet. Det handlar i stĂ€llet om att anvĂ€nda de resurser man har till rĂ€tt saker. 

Genom Ären har försöken att ÄtgÀrda problemen, och de har varit mÄnga, inte gett nÄgra resultat. Att lÀgga mer pengar pÄ samma saker Àr dÀrför dömt att misslyckas.

Det som behövs Àr dÀrför ett rejÀlt omtag, dÀr man inte fÄr vara rÀdd att vÀnda pÄ nÄgra stenar. Tiden Àr ute. Varken skolan, förvaltningen eller politiken kan lÀngre komma undan med goda föresatser. Nu mÄste eleverna fÄ den skola de förtjÀnar.