De senaste veckorna har ett politiskt brÄk om bristerna i den kommunala grundskolan spridit sig frÄn StrÀngnÀs barn- och utbildningsnÀmnds möten in pÄ tidningens debatt- och insÀndarsidor.
Den som följer kommunpolitiken i StrÀngnÀs vet att frÄgan lÄngt ifrÄn Àr ny. Undervisningskvaliteten i grundskolan brister. Trots flera insatser genom Ären för att förbÀttra resultaten har andelen elever i nian som uppnÄtt kunskapskraven i alla Àmnen minskat. LÀsÄret 2017/2018 fick exempelvis 65,2 procent av niorna pÄ de kommunala skolorna godkÀnt i alla Àmnen. LÀsÄret 2021/22 var motsvarande siffra enligt Skolverkets statistik 53,1 procent.
BÄde styret (M+S) och oppositionen, i form av StrÀngnÀspartiet och Liberalerna, Àr överens om att det inte Àr acceptabelt.
Den kommunala skolan förmÄr inte att leva upp till sitt kompensatoriska uppdrag. Det vill sÀga dess skyldighet att se till att alla elever ges goda förutsÀttningar att nÄ de nationella kunskapskraven.
NÀr hÀlften av eleverna inte nÄr dessa kunskapskrav i ett eller flera Àmnen rör det sig om ett gravt misslyckande och ett grundlÀggande svek mot alla unga som inte per automatik kan se fram mot en ljusnande framtid.
Forskningen och erfarenheten Àr solklar. De som tagit studenten har en grundlÀggande försÀkring att klara livet. De har lÀttare att fÄ jobb, har bÀttre hÀlsa och mindre sociala problem.
Ăven om styret och oppositionen Ă€r ense om att den kommunala skolan har svĂ„ra problem Ă€r de djupt oense om vad som orsakar dem och hur de kan Ă„tgĂ€rdas.
Moderaterna och Socialdemokraterna menar att problemen hÀrrör sig frÄn en betydande segregation inom skolvÀsendet. Struntprat kontrar Liberalerna som konstaterar att data frÄn Skolverket visar att det varken Àr socioekonomi eller andel nyanlÀnda som i första hand kan förklara skillnaderna mellan kommunala och fristÄende skolorna. Problemet Àr i stÀllet att de kommunala skolorna underpresterar, anser L.
Politikerna har heller inte samma syn pÄ hur problemen ska lösas. Liberalerna vill satsa mer pengar pÄ skolan och hÀnvisar till statistik frÄn Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) som visar att StrÀngnÀs lÀgger mindre pengar per elev Àn rikssnittet.
Skolverkets statistik visar tvÀrtom att StrÀngnÀs, Ätminstone 2021, lade mer pengar per elev Àn rikssnittet.
Mer pengar till skolan löser dock inte per automatik problemen. Det finns inget givet samband mellan resurser och kvalitet. Det handlar i stÀllet om att anvÀnda de resurser man har till rÀtt saker.
Genom Ären har försöken att ÄtgÀrda problemen, och de har varit mÄnga, inte gett nÄgra resultat. Att lÀgga mer pengar pÄ samma saker Àr dÀrför dömt att misslyckas.
Det som behövs Àr dÀrför ett rejÀlt omtag, dÀr man inte fÄr vara rÀdd att vÀnda pÄ nÄgra stenar. Tiden Àr ute. Varken skolan, förvaltningen eller politiken kan lÀngre komma undan med goda föresatser. Nu mÄste eleverna fÄ den skola de förtjÀnar.