Far och son, Patrik och Niklas Engman, är männen som ligger bakom att flera större kända restaurangkedjor öppnat i Eskilstuna. De bor båda i stan men har företaget Engnes stationerat i Stockholm.
– Första frågan brukar vara vad Engnes står för, säger Patrik Engman, och skrattar innan han fortsätter:
– Eng står för Engman, inte så konstigt. N står för min son Niklas Engman, e för min dotter Emelie Engman och s för min andra dotter Sandra Engman. Engnes är ett familjenamn.
Patrik berättar att han startade företaget 2017 i Stockholm.
– Jag har jobbat i Stockholm sen millennieskiftet så det kändes som en självklarhet. Tanken från början var att jag skulle ses som en strategisk partner för att hjälpa varumärken till expansion. Jag har arbetet större delen av mitt liv med att hjälpa företag att expandera och kände; varför inte starta eget och göra det för min egen skull.
Han fick ganska snart Ica fastigheter som stor kund.
– Först var jag själv, tanken var nog som enmanskonsult. Men sen växte det och jag tänkte att ska det växa mer måste jag anställa, då kom Niklas in, 2019.
Allt började i en co-working-lokal.
– Men jag ville bygga ett eget kontor, så att kunderna kände att de kom till Engnes. Då flyttade vi till Norra Bantorget, för tre år sedan, där vi är än i dag.
Niklas berättar att de är stora som strategiska rådgivare inom expansion.
– Där ingår tre ben. Ett är etablering, att hitta lokaler och allt runt hyresavtal. Det andra benet är franchise och att hitta personer att bygga ett system runt omkring. Det tredje är konceptutveckling, att se vad man vill förmedla för känsla, typ se genom gästens ögon för att se vad som behövs för att gå så bra som möjligt.
Patrik förklarar att när det handlar om etablering så kan det även gälla avveckling eller förhandlingar om hyror.
– Många jättekedjor har stora problem, det finns områden att utveckla och där kommer vi in. Vi trendspanar för våra kunder för att se vad som händer i branschen, så att de kan ligga steget före.
Patrik tar fram sin telefon, där finns det kontakter till i stort sett alla större restaurang- och kafékedjors chefer och ägare i Sverige.
– Från början var det mina gamla kontakter från förr då jag arbetade som etableringsansvarig, bland annat för Statoil och Max hamburgare. Med den senare byggde jag även upp många nya kontakter utomlands, som i Norge, Danmark och Polen.
Niklas berättar att kontaktnätet växer hela tiden.
– Vi försöker att nätverka mycket. Vi arbetar mycket mot Linkedin, sociala medier och nu har vi även startat Expansionspodden. Allt detta gör att vi hela tiden får nya kunder, säger Niklas.
– Nu får vi också många nya kunder som andra kunder tipsat om, bryter Patrik in.
Intervjun sker på restaurang Kasai på kroggatan i centrum.
– Det är vi som har tagit Kasai till Eskilstuna, det är det inte många som vet om här. Vi har även tagit hit Texas Longhorn och Jureskogs ute i Skiftinge. Jureskogs hade inget intresse av Eskilstuna, men vi såg till att de hamnade här.
De jobbar även med att ta lokala aktörer utanför stan.
– Vi byggde Mocca Delis första franchiseavtal och nu arbetar vi med att få ut Miami Nice, säger Patrik.
– Vi ordnar allt runt omkring så kan de fokusera på sina kunder och medarbetare. De gör det de är bra på så gör vi det vi är bra på. Vi fixar det som många tycker är krångligt och tråkigt, fyller Niklas in.
Patrik förklarar att alla kunder inte är inom restaurang- och kafésektorn.
– Historiskt har vi jobbat mycket mot handel, som Specsavers och Blomsterlandet. Vi gör nu även jobb åt exempelvis naprapater och fotbollsagenter.
Det handlar även om den internationella marknaden.
– Det finns företag som vill in på den svenska marknaden. Vi är stolta lantisar från Eskilstuna som fått ett stort hälsoföretag från USA att välja att samarbeta med oss, det är stort. Vi har även ett stort belgiskt kafékoncept som vänt sig till oss, de vill att vi ska introducera dem i Sverige, konstaterar Patrik.
– Vi har fyra eller fem internationella varumärken som vänt sig till oss då de vill in på svenska marknaden. Det är ett kvitto på att vi gör något väldigt bra, tillägger Niklas.
Patrik förklarar att de har väldigt bra koll på alla städer i Sverige som har fler än cirka 80 000 invånare.
– Vi har jobbat med i stort sett alla fastighetsägare från Skåne till Kiruna. Vi har bra koll på alla handelsplatser och gallerior i landet.
Niklas berättar att de vill veta vad fastighetsägarna har för planer.
– Sen ser vi till att hjälpa dem att förverkliga dem. Om någon kommer till oss, Sushi Yama till exempel, är det enklare att rulla ut då vi vet var de vill ligga.
Patrik menar att deras geografiska kunskaper är en stor fördel i deras arbete.
– Vi har förståelse för en stad och vet vad som kan öppna i den. Och tvärtom, vad som kanske inte passar.
– Många har fokus på Stockholm city, men det finns många andra stora marknader där vi kan mycket, flikar Niklas in.
Om en nyetablering ska gå hem är det bra att ha kunskaper om vad som fungerar, och inte fungerar.
– Öppnar ett nytt koncept i Stockholm kan vi nästan direkt se om det kommer att funka eller inte, vi har bra koll. Det kan vara lönsamt att kolla med oss innan man etablerar sig, oavsett var, menar Patrik.
Vad säger ni om Eskilstuna då?
– Hamburgare är smalt, man vill inte äta det fem dagar i veckan till lunch, man måste vara bredare för att lyckas. Italiensk vanlig mat är en vinnare, säger Patrik.
– Mocca Deli, där finns hela spannet av gäster, dag som kväll. Där har du en vinnare, menar Niklas.
Patrik berättar att Kasai bara är i början av sin era i Eskilstuna.
– Kasai är på väg, de har lunch nu, kommer snart att ha after work, även middag och sen mininattklubb.
Han tycker dock att Eskilstuna är en lite svår restaurangstad.
– Det börjar ändå att ta sig. Vi behöver ha fler bra krögare som vågar ta ut svängarna lite. Det är positivt om det kommer en bra restaurang till stan, då måste de andra lyfta sig för att hänga med.