2021
25 november
– Det känns fantastiskt att vi har fått förtroendet att driva Mälartåg. Vi har arbetat hårt för att få allt på plats till trafikstart den 12 december, sa Frida Ukmar, dåvarande vd för MTR Mälartåg.
Operatören får i uppdrag att köra Mälartåg efter SJ som dessförinnan dragits med stora problem kring inställda avgångar. Runt 160 lokförare och 170 tågvärdar har rekryterats inför starten.
2022
28 april
MTR får direkt en dålig start. Tåg ställs in eller drabbas av förseningar. Det är svårt att rekrytera tillräckligt med personal. Trycket ökar också på Mälartågs kundtjänst som tvingas fördubbla personalstyrkan.
14 juni
– Det har gått jättedåligt – vi är inte alls nöjda, säger Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth.
Tusentals tåg har varit försenade och inställda i Sörmland under vintern och våren. När MTR tog över trafiken ökade förseningarna månad för månad.
Problemen grundar sig i personalbrist. Färre SJ-anställda än väntat valde att följa med över till MTR.
MTR får en grundersättning för att köra Mälartågen och för varje inställd avgång drar Mälardalstrafik av pengar. Alla inställda och försenade tåg har redan kostat dem mångmiljonbelopp.
15 juni 2022
Lokföraren "Malin" vittnar om stökig schemaläggning, obligatoriska utbildningar på fritiden och svårigheter att kunna hjälpa resenärerna. Enligt henne beror personalbristen på MTR:s dåliga rykte.
– Hela järnvägsvärlden vet att de inte är en bra arbetsgivare, säger hon.
20 juni
En pendlarförening kräver förändring, från både operatören och politiken.
– Det känns som att politikerna skyller ifrån sig. De har gjort en upphandling där de själva kunde ta kontrollen. Och nu har allt har blivit sämre, säger Per-Anders Staav, ordförande för TIM-pendlare.
Samtidigt vill inte MTR låta tidningen ta del av uppgifter kring hur mycket de har förlorat på förseningarna. Resenärsvolymen sekretessbeläggs också när pendlarföreningen begär ut handlingar.
18 september
Lokförarbristen beskrivs nu som akut. Tågbolaget flaggar för att det kan innebära nedskärningar i trafiken under hela 2024.
12 oktober
Efter 15 månader på posten väljer Frida Ukmar att kliva av som vd för MTR Mälartåg.
2023
20 januari
En ny utbildning för lokförare startar i Eskilstuna för att råda bot på personalbristen.
1 mars
En eskalering av problem för Gnestapendeln. MTR slopar tågvärdar ombord, avgångarna halveras i rusningstid, tåg ställs in. Beskedet är att detta gäller fram till hösten.
– Det känns som att vi närmar oss samhällskollaps, säger Diana Ekström Ho, ordförande i föreningen Gnestapendeln.
17 april
Lokförare inom Storstockholms lokaltrafik, SL, går ut i vild strejk som en reaktion på att de bemannar tågen ensamma.
14 augusti
Regionpolitikern Monica Johansson (S) är vice ordförande i styrelsen för Mälardalstrafik, som har handlat upp MTR som operatör:
– Jag är oerhört besviken på att MTR inte går upp i trafik som det var tänkt. Det här är superallvarligt, säger hon.
När MTR vann upphandlingen utlovades 30 procent fler avgångar än tidigare.
1 november
SL och MTR säger upp samarbetet kring pendeltågen, som bland annat trafikerar Stockholm-Gnesta.
15 december
Tågbolagets vd Joakim Sundh avgår.
2024
13 februari
Vagnsbrist och sjukfrånvaro ställer in ett stort antal avgångar på Nyköpingsbanan i början av året.
21 februari
Mälardalstrafik och MTR bryter avtalet i förtid. Transdev tar över trafiken i Mälardalen.